Logo Madduka
Pouť do vlastního nitra
- BHAGAVDAGÍTA

Yoga

Co je Yoga?

Všichni máme hlavu - často o ní víme, totiž "pořád JEDE", nelze se od ní odpojit.

Všichni máme Tělo - víme o něm?

Napojit se na tělo lze pomocí Dechu; spolu s cviky (asany) jej pak můžeme cíleně (vědomě a pomalu) protáhnout, uvolnit.

Můžeme se dostat VEN Z HLAVY a v těle se CÍTIT DOBŘE – a nejenom to, můžeme se cítit uvolněně a zdravě! stačí pro to vytvořit PROSTOR.

Yoga naši pozornost směřuje Dovnitř (do těla), namísto Ven (práce, děti, povinnosti…)

Při směřování pozornosti na Dech a Tělo nastává RESTART, který prostě POTŘEBUJEME.

Mind_Body_Spirit

Nemusím si dát nohu za hlavu – uměním Jogína je cíleně zpomalit, být přítomný v Těle, vnímat pocity - každý má možnost stát se Jogínem!

Veškerou POZORNOST soustředíme na DECH, propojením dechu s pohybem pak otevíráme bránu do našich Srdcí.

a pak už je to jedno-duché. Jelikož Energie jde tam, kam směřuje naše pozornost: k Dechu, Tělu, Duši a venZhlavy!

Dává to smysl, že ano?

YOGU vnímám a předávám jako

Začněte cvičit, když TOUHA PŘIJDE ZEVNITŘ, sami nebo s cvičitelem, který Vám vnitřně vyhovuje

Při našich společných lekcích si osvojíme:

  • jak vnímat a vědomě ovlivňovat svůj Dech
  • uvědomovat si fyzické omezení a vzorce
  • napojením na Dech zvládnout usměrnit proudu MYŠLENEK
  • vědomě uvolňovat STAŽENÍ
  • kde V TĚLE putuje Dech
  • různé způsoby dýchání (pranajáma)
  • protahování a uvolňování těla (asány)
  • zvědomování svého „já“
  • a sebe jako součásti CELKU

Říká se, že když je „žák“ připraven, učitel se objeví.

při pravidelném cvičení (stačí 1x v týdnu), člověk postupně zjišťuje že:

umí VČAS zaznamenat napětí hromadící se v těle / pomocí dechu zpomalit / díky jógovým pozicím zvládnout zvolnit a uvolnit se

Není to krásný? JE 😊 a Ti, kteří cvičí pravidelněji, po nějaké době zjistí, že: jejich tělo zůstává uvolněné i přesto, že okolní podmínky jsou bouřlivé. Učíme se Dechem kormidlovat dovnitř, do SVÉHO STŘEDU, tam kde JSEM sam(a) sebou - v SRDCI

PLUS Bonus: při cvičení se rozběhne detoxikace (lymfa, krevní oběh), odvodňování, okysličujeme se a tím vyživujeme pleť, buňky, protahováním se narovnáváme - působíme uvolněněji a sebevědomě ..zkrátka při pravidelném cvičení se transformujeme v sebe-vědomé Duhové Jednorožce

Moje cesta k Józe

Ve způsobu cvičení tak, jak jej praktikuji, se odráží stopy mé životní cesty…

„ …v mých cca 32ti (rok po narození syna), se u mě začal projevovat kolaps (psychický, fyzický = selhání imunity, zánět v těle, palčivé bolesti svalů, šlach a kloubů). Stala jsem se pacientkou Revmatologického ústavu s diagnózami „Reaktivní artritida“ (nemoc „starých“ nikoliv v důsledku stáří) a tzv.Sarkoidózu (multisystémové onemocnění z neznámé příčiny, postihující PLÍCE); touto nemocí je v ČR postižen zhruba každý 3tí. Na základě takových diagnóz je možné stát se oficiálně invalidní. Léčí se driáky proti bolesti (sice to bolí dál, ale zato si můžeš zničit játra;) A jelikož (díky Bohu!) západní medicína nenabízí jinou léčbu, hledat cestu k uzdravení bylo na mě.

Před kolapsem se můj život odvíjel v duchu hesla: „Potřebujeme poznat extrémy, abychom mohli nalézt svůj STŘED“

Tahle strana mostu byla extrémní – potřebovala jsem „nějak“ přejít na druhou – vychovat syna – nezešílet – zůstat naživu – a udržet si mentální zdraví. Záněty šlach a kloubů způsobovaly permanentní bolest, nešlo spát, jíst, žít.

2-5hodin (během KAŽDÉHO dne – cca půl roku) jsem DÝCHALA a soustředila dech do nejbolestivějších míst v těle.

Jakmile byl možný první pohyb, YOGA byl první (a ten nejlepší) způsob Renesance tělesné schránky.

Dech je lano, které poutá Duši k Tělu

Ásána

vědomá pozice těla, při níž používáme minimum úsilí k dosažení maximálního účinku.

ásány

  • navazují na pranajámu
  • stimulují krevní oběh
  • oživují tělesné orgány
  • protahují svaly a vazy
  • zpevňují klouby
  • uvolňují nervové napětí
  • podporují dokonalejší funkci všech tělesných systémů

Jógová pozice. Koncentrací na tělo a dech naše mysl zpomalí v Tady a Teď.

Balasana

Jak toho dosáhnout?

do cvičení zapojujeme Vědomé protažení/uvolnění a PROCÍTĚNÍ - to má obrovskou sílu.

co neprocítíme, má malou (vlastně téměř žádnou) hodnotu.

Vizualizujeme

  • s Nádechem nasáváme pránu
  • při Výdechu se zbavujeme napětí, únavy, stresu, negativních myšlenek

Výsledky cvičení závisí především na nás samotných, s jakým procítěním cvičíme.

Čím více cítíme vnitřní vedení, tím méně závisíme na vnějším cvičiteli.

Nesetrvávejme v pozici, v níž se cítíme nepříjemně anebo trpíme! Cvičme pouze do prvního nepříjemného pocitu nebo pocítění odporu těla.

Pozorujeme, jaké pocity během cvičení přichází.

Zvlášť dobrým znamením je pocit příjemného tepla v těle, příjemné brnění, pocit lehkosti a uvolnění.

Nejdokonalejší a nejúčinnější jógové pozice jsou ty, v nichž se dokážeme nejvíce uvolnit.

Ásány v mých lekcích

v oblibě mám Pomalou jógu zaměřenou na orgány. Používám fyzioterapeutické prvky; cviky inspirované Feldenkreisovou metodou a základní uvolňovací techniky z či-kungu.

Ti, kteří se mnou cvičí (a chodí pravidelně), odchází uvolněni, protaženi a v těle, ven z hlavy, zbaveni starostí.  To je pro každého z nás vítaný stav.

Jak vypadá cvičení s Maddukou v praxi

svou pozornost a péči věnujeme:

  1. Dechu
    • vědomé vnímání dechu a jeho propojení s pohybem (nejedná se o Viyanasu)
    • dostatečná výdrž v pozicích (nejen dostat se do pozice „fyzicky“, ale také napojit se v ní na dech, vědomí v těle a pocity)
    • úplné vydechnutí vzduchu z břicha, práce s Bandhami (tělesnými zámky)
    • prodýchávání čaker
    • tempo cvičení vědomé, pomalé, v souladu s dechem
  2. Tělu
    • uvolnění a procítění jednotlivých částí těla
    • záměrné vytváření napětí a uvolnění (tato metoda je použvána při terapiích pro „výkonné“ lidi s tendencí jednat přes své limity tzv. „na křeč“)
    • otevírání hrudníku (srdeční čakry a energie srdce)
    • uvolnění obličeje, žvýkacích svalů, šíje a hlavy
    • prodýchání břicha, bederní oblasti
    • uvolňování kyčlí
  3. Uvolňování a rozhýbávání lymfy
  4. Vnitřním orgánům (játra, žlučník, slinivka, ledviny)
  5. Práci s čakrami
  6. Uvolňování mysli
  7. Vnitřní úsměv
  8. Afirmace

Pranájáma

„Prána“ má v sanskrtu 3 významy: energie, dech, život. 

„Jama“ = kontrola. 

Pránajáma znamená tedy vědomou kontrolu energie, prány, životní síly – učí nás, jak energii optimálně používat, ovlivňovat ji a usměrňovat.

Začnete-li si uvědomovat, vnímat a sledovat vlastní dech, uvědomíte si, jak obrovský potenciál se v něm skrývá.

Při hlubokém nádechu bránice klesá, břicho se vyboulí dopředu, roztahují se žebra a svaly v dolní části zad, čímž se do těla dostává více kyslíku, zpomaluje se tep a aktivuje se parasympatikus, který je zodpovědný za pocity klidu a uvolnění.

Dýchání nám umožňuje cestovat vlastním tělem, dostat se do různých jeho částí (hrudi, rukou, nohou, svalů, nervů, srdce), do skrytých traumat a vzpomínek, které jsou zaklesnuté v uzlech napětí na místech, jež leží mimo běžný dosah našich smyslů.

ječmen

Ještě předtím, než člověk dosáhne vědomého dýchání, je nutné, aby začal vnímat „JAK“ DÝCHÁ. K tomu je třeba vplynout do stavu vnímavosti, prostým pozorováním.

Celé umění o Dechu je nechat jej plynout, uvolnit, aby si našel svoji cestu.

Naše tělo se každodenně pokouší napravit Dech skrze zívání, kýchání, vzdychání, kašel nebo (někdy) i pláč. Společenská pravidla nedovolují takové projevy. Náš zájem by však měl v prvé řadě směřovat k nám samotným (dovnitř) namísto ven, tzn. k uspokojení očekávání společnosti. 

Potlačované pocity ničí naši přirozenost.

Vždy je třeba vnímat vlastní tělo a řídit se podle sebe!

Pránájáma uvolňuje staženou (či zablokovanou) energii.

NÁDECH - oživuje, aktivizuje, povzbuzuje

VÝDECH - eliminuje, očišťuje, zkliňuje, osvobozuje

Dech

má hluboké kořeny v našem bytí.  Možná, že jste si všimli, že pokud můžeme změnit svůj dech, můžeme změnit mnoho věcí. Když budeme pozorní ke svému dechu, uvidíme, že:

  • když jsme rozzlobení, máme určitý rytmus dýchání
  • když jsme zamilovaní, přichází úplně jiný rytmus
  • jinak dýcháme, když jsme uvolnění
  • jinak v napětí

Pokud nedovolíme, aby se náš dech změnil, dýcháme kontrolovaně, povrchně, a tak také žijeme. 

cesta písek

Dech je hluboce spojen s mentálním stavem. Když změníme dech, změníme stav mysli. Anebo naopak, když změníme stav mysli, změní se dech.

Nádech symbolizuje proces PŘIJÍMÁNÍ, BRANÍ
Výdech symbolizuje DÁVÁNÍ, ODEVZDÁVÁNÍ

tagchevron-downarrow-right